Marjan Teeuwen

 
 

Pand Bacinol in Delft wordt met de grond gelijk gemaakt, het puin geruimd. Vandaar dat tentoonstellingsruimte 38CC is verhuisd naar de Hooikade nummer 13 om daar opnieuw te beginnen. Dat afbreken en opbouwen is meteen het uitgangspunt geweest van de tweede tentoonstelling die 38CC op de nieuwe locatie organiseert. Daar is een selectie uit de spectaculaire fotowerken van Marjan Teeuwen te zien aangevuld met niet eerder geëxposeerde, documentaire foto’s van haar recentste project in Rusland.


38CC koos niet voor niets voor Marjan Teeuwen (1953). De tegenstelling afbraak en opbouw is in haar werk op verschillende manieren aanwezig. Rond 2000 verwierf zij (internationale) bekendheid met foto’s die zij van installaties in haar eigen huis nam (serie ‘Huiskamer’). Waar de meeste fotografen een foto nemen, bouwt Teeuwen haar foto’s: een heuse titanenarbeid. Zij stapelde in elke kamer alledaagse voorwerpen op: dekens, matrassen, stapeltjes kleding, rijen ordners, oude post, boeken, opbergdozen en sokkenmandjes. Door op kleur en vorm te ordenen en op een bepaalde manier bovenop elkaar te plaatsen, ontstaat er een wankele stapeling die als een abstract patroon toont. Van die overvolle ruimte waarin woekerende stapelingen de muren en ramen aan het oog onttrekken, maakt Teeuwen vervolgens een foto. Orde en chaos strijden daarin om de eer.


Op de expositie bij 38CC zijn enkele foto’s van ‘Huiskamer 3’ te zien. Daarnaast toont Teeuwen foto’s uit de series ‘Archief’ (2006-2008) en ‘Verwoest Huis’ (2008). In de Archief-serie schotelt zij de kijker stapels kapotte materialen (tegels, buizen, computers, gipsplaten) uit verwoeste huizen voor, keurig geordend in archiefkasten. Voor het project ‘Verwoest Huis’ beperkte Teeuwen zich niet tot één kamer. Zij bouwde drie installaties in een woonhuis annex bedrijfsruimte, waarbij grote delen uit muren, plafonds en vloeren werden gebroken. De fotowerken gunnen de kijker dan ook doorkijkjes naar andere ruimtes. Tot slot geven de documentaire foto’s bij 38CC inzicht in het meest recente project van Teeuwen: ‘Verwoest Huis Krasnoyarsk’. Op uitnodiging van Museum Centre Krasnoyarsk in Rusland maakte zij afgelopen zomer een installatie met grote architectonische ingrepen in een leegstaand Russisch houten huis in de gelijknamige stad.


Gezien de opeengestapelde spullen is het niet moeilijk te zien dat al Teeuwens werken (ook haar korte films uit 2005) in ons dagelijks bestaan van nu wortelen. Door hun vorm refereren ze echter ook aan stillevens en interieurstukken uit de 17e eeuw. In zekere zin zijn ze zelfs (zelf)portretten. Daarbij komt dat Teeuwens manier van opereren en de resultaten die daaruit voortkomen refereren aan zowel destructie als opbouw: een tegenstelling die in natuur en mens besloten ligt en die tevens de essentie van de menselijke ontwikkeling vormt.

38CC toont het werk van Teeuwen in combinatie met een serie litho’s van Jan Schoonhoven (1914-1994) uit de collectie van DOK kunst. De prachtige structuren in de foto’s van Teeuwen zijn ook terug te vinden in het werk van deze Delftse kunstenaar, internationaal bekend vanwege zijn abstracte, witte reliëfs van karton. Het werk van beiden oogt op het eerste gezicht strak en geometrisch, maar blijkt bij nadere beschouwing poëtisch en intuïtief.


 

   
   
     
     

.12 december t/m 17 januari 2010