Souvenir 
herinneren als object (deel 3)

16 februari tot en met 14 april 2013

"Ook in de derde groepstentoonstelling Souvenir: herinneren als object tonen kunstenaars hoe zij herinneringen ‘vertalen’ in een kunstwerk. Het gaat hierbij zowel om de verbeelding van collectieve herinneringen als om de visualisatie van toeristische en persoonlijke herinneringen. 38CC koppelt het toeristische souvenir aan ontwikkelingen in de actuele kunst én aan de maatschappelijke ontwikkeling van het ontstaan van een geheugencultuur. Een serie exposities en een parallelprogramma met lezingen, lms en workshops leggen de verschillende connotaties, associaties en betekenissen van het begrip souvenir bloot. Want souvenir is meer dan het platte, massa geproduceerde voorwerp..

      Jeremy Deller, Barbara Visser , Marcel Pinas, Birthe Leemeijer, 
                              Michiel Romeyn, Efrat Zehavi

"Voor zijn wereldberoemde video The Battle of Orgreave organiseerde de Engelse kunstenaar Jeremy Deller in 2001 een re-enactment van de historische Britse mijnwerkersstakingen in 1984. Mét medewerking van betrokkenen van destijds. Net als Deller refereert ook acteur en beeldend kunstenaar Michiel Romeyn aan ons collectieve geheugen. Hij toont voor het eerst zijn indrukwekkende foto-installatie van de kogelgaten in Fort Zeelandia, Paramaribo: ‘stille getuigen’ van de Decembermoorden. De Surinaamse kunstenaar Marcel Pinas presenteert bij 38CC een installatie van totempalen en Afakaschrift. Met dit werk brengt hij de bijna verdwenen Surinaamse Marron-cultuur in herinnering. A Day in Holland/Holland in a Day van Barbara Visser en L’Essence de Mastenbroek van Birthe Leemeijer vallen binnen de context van het toeristische souvenir, herinnering en (city)marketing. Visser fotografeerde voor haar serie twee als Japanners geschminkte Nederlanders in het Holland Village in het Japanse Nagasaki. In een poging de essentie van de verdwijnende Zwolse Mastenbroekpolder vast te leggen, ontwikkelde Leemeijer samen met bewoners een polderparfum dat intussen over de hele wereld wordt verkocht. PassPortraits van Efrat Zehavi refereert tot slot aan het persoonlijk herinneren. Gebaseerd op persoonlijke gesprekken boetseert zij ter plekke portetten van bezoekers."  

Share by: