Souvenir 
herinneren als object (deel 2)

24 november 2012 t/m 20 januari 2013

"Hoe werkt dat eigenlijk herinneren? Zijn daar foto’s voor nodig of een souvenir? En waar gaan die herinneringen dan over? Over familie, de vakantie of zoiets bepalends als een historische gebeurtenis? Daarover gaat de tentoonstelling Souvenir: herinneren als object (deel 2). 38CC koppelt het toeristische souvenir aan ontwikkelingen in de actuele kunst en de alomtegenwoordige geheugencultuur. Met drie exposities en een parallelprogramma worden de verschillende associaties en betekenissen van het begrip souvenir bloot-gelegd..

  Natasja Lefevre, Ken’ichiro Taniguchi, Fernando Sánchez Castillo,            Margriet Luyten, Christina Linaris-Coridou, Jan Henderikse

"In de tweede Souvenir-expositie verbeeldt de Spaanse kunstenaar Fernando Sánchez Castillo de werking van onze collectieve herinnering. Met een video en een fotoserie toont hij hoe in Spanje wordt omgegaan met uit het straatbeeld verdwenen herinneringen aan de vroegere dictator Franco. Veel minder politiek zijn de bijdragen van de overige deelnemers. Zo roept de Vlaamse kunstenaar Natasja Lefevre met de installatie Hoop, een veld van breekbare kinderlaarsjes, herinneringen op aan een verloren jeugd . In de dubbelportretten Stervelingen van Margriet Luyten tekent zich een heel leven af tussen jong en oud. De knalgele hecomi van de Japanse kunstenaar Ken’ichiro Taniguchi zijn tastbare herinneringen aan de verstoring van ons stedelijk weefsel. Hij maakte speciaal voor deze tentoonstelling een nieuw werk geïnspireerd op de plaatselijke kruitexplosie van 1654. De twee neonwerken van Jan Henderikse met poëtische teksten over de Delftse binnenstad leveren een lichtvoetige bijdrage aan de expositie. Christina Linaris-Coridou legt tot slot een link met haar werk in de openbare ruimte van Delft: een lint van straatklinker s in Delfts blauw."  

Share by: