"Kan het maakproces van een kunstwerk net zoveel betekenis hebben als het eindresultaat? Deze vraag ligt ten grondslag aan de komende tentoonstelling bij expositieruimte 38CC in Delft. Onder de titel The Making Of
maken werken van de gerenommeerde kunstenaars Adrian Paci, Katrin Korfmann/Jens Pfeifer
en Peter Jordaan
duidelijk dat het productieproces niet alleen betekenisvol kan zijn: het kan zelfs tot kunstwerk worden verheven."
Adrian Paci, Katrin Korfmann/Jens Pfeifer en Peter Jordaan
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
"Adrian Paci's monumentale video The Column
laat zien hoe steenhouwers op een vrachtschip onderweg over de oceaan van China naar Europa een reusachtig blok marmer transformeren tot een klassieke zuil. Het duo Korfmann/Pfeifer
is gefascineerd door het proces van industriële kunstvervaardiging als contrast met het romantische idee van de eenzame kunstenaar in zijn atelier. Voor de serie Back Stages
reizen zij de wereld af om werkplaatsen te fotograferen waar kunst wordt gemaakt. In beide gevallen wordt het productieproces van een kunstwerk expliciet in beeld gebracht. Maar dat niet alleen. Door de manier waarop dat is gedaan, krijgt het proces zelf expliciete status en betekenis.
Minder direct zichtbaar is dat productieproces in de monumentale installatie van Peter Jordaan. In heel veel van de 2800 vingergrote porseleinen beeldjes is een gewelddadige of rampzalige gebeurtenis uit de recente wereldgeschiedenis te herkennen. Juist door de enorme hoeveelheid van duizenden beeldjes krijgt ook het maakproces betekenis. Dit wordt nog eens versterkt door de titel van de installatie: De schoonheid van nutteloze arbeid."