"Ook in de derde groepstentoonstelling Souvenir: herinneren als object tonen kunstenaars hoe zij herinneringen ‘vertalen’ in een kunstwerk. Het gaat hierbij zowel om de verbeelding van collectieve herinneringen als om de visualisatie van toeristische en persoonlijke herinneringen. 38CC koppelt het toeristische souvenir aan ontwikkelingen in de actuele kunst én aan de maatschappelijke ontwikkeling van het ontstaan van een geheugencultuur. Een serie exposities en een parallelprogramma met lezingen, lms en workshops leggen de verschillende connotaties, associaties en betekenissen van het begrip souvenir bloot. Want souvenir is meer dan het platte, massa geproduceerde voorwerp.."
Jeremy Deller,
Barbara Visser
, Marcel Pinas,
Birthe Leemeijer,
Michiel Romeyn,
Efrat Zehavi
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
"Voor zijn wereldberoemde video The Battle of Orgreave
organiseerde
de Engelse kunstenaar Jeremy Deller
in 2001 een
re-enactment van de historische
Britse mijnwerkersstakingen in
1984. Mét medewerking van
betrokkenen van destijds.
Net als Deller refereert ook
acteur en beeldend kunstenaar Michiel Romeyn
aan ons
collectieve geheugen. Hij toont
voor het eerst zijn indrukwekkende
foto-installatie van de
kogelgaten in Fort Zeelandia,
Paramaribo: ‘stille getuigen’ van
de Decembermoorden.
De Surinaamse kunstenaar Marcel Pinas
presenteert bij
38CC een installatie van
totempalen en Afakaschrift. Met
dit werk brengt hij de bijna
verdwenen Surinaamse
Marron-cultuur in herinnering. A Day in Holland/Hollandin a Day
van Barbara Visser
en L’Essence
de Mastenbroek
van Birthe
Leemeijer
vallen binnen de
context van het toeristische
souvenir, herinnering en
(city)marketing. Visser fotografeerde
voor haar serie twee als
Japanners geschminkte
Nederlanders in het Holland
Village in het Japanse Nagasaki.
In een poging de essentie van de
verdwijnende Zwolse Mastenbroekpolder
vast te leggen,
ontwikkelde Leemeijer samen
met bewoners een polderparfum
dat intussen over de hele wereld
wordt verkocht. PassPortraits
van Efrat Zehavi
refereert tot slot aan het
persoonlijk herinneren.
Gebaseerd op persoonlijke
gesprekken boetseert zij ter
plekke portetten van bezoekers."