"Ook na de zomer gaat expositieruimte 38CC op herhaling.
In de eerste helft van dit jaar ging het om het kopiëren, nabootsen
of het herscheppen waarbij een nieuwe variant ontstaat.
Vanaf september draait het om herhaling van vormen, ordening,
ritme en strakke patronen. Dat lijkt saai en monotoon.
De groepstentoonstelling Repeat 2.0. Herhaling baart kunst (deel 4)
bewijst echter het tegendeel. Daar valt te zien dat dit soort
herhaling kan leiden tot schoonheid. En zelfs tot vernieuwing."
Deel 4: Rob Birza, Marijn van Kreij
, Sarah van der Lijn,
Florian en Michael Quistrebert, Ari Versluis en Ellie Uyttenbroek en
We Make Carpets
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
"Middelpunt van de tentoonstelling zijn drie schilderijen van Rob Birza: Shifting Systems. De rasters op deze doeken bewegen zich tussen voor- en achtergrond. Daartussen opent zich een nieuwe ruimte. Marijn van Kreij verheft in zijn Envelop Drawings
de grafische patronen van de binnenkant van enveloppen (belastingdienst, bank) tot hedendaagse abstracte tekeningen. Minutieus heeft hij deze drukwerkpatronen met de hand gekopieerd. Sarah van der Lijn
weet door langdurige herhaling van een eenvoudige handeling met 'eigen materiaal' (haar en bloed) rasterpatronen te laten ontstaan die getuigen van schoonheid en stilte.
We Make Carpets
zorgt voor een kleurrijk, nieuw geometrisch tapijt op de vloer. Afhankelijk van de locatie kiest dit vormgevers- en kunstenaarscollectief een patroon en vooral ook soort materiaal.
Fotograaf Ari Versluis
en styliste Ellie Uyttenbroek leggen sinds 1994 voor hun beroemde project Exactitudes
vast hoe individuen zich binnen de kledingcodes van sociale groepen proberen te onderscheiden. Zij vangen hun onderwerp in herhaling en rasters. Tot slot tonen Florian en Michael Quistrebert
(F) in de kluis met hun video Dots
dat de herhaling van abstracte patronen wonderwel combineert met de dans van derwisjen."